درباره ی مارمولک ها ، مارمولک های سمی و بزرگ

۱۳۹۹/۵/۱۶

مارمولک دسته بزرگی از خزندگان را شامل می شود که بیش از 5600 گونه می باشند بر خلاف ظاهر ترسناکشان و باور عموم مبنی بر اینکه ( دم مارمولک سمی است )که تقریبا در همه جهان شایع است فقط دو نوع آنها سمی هستند که یک .
گونه در بیابانهای آمریکا به نام هیولا ژیلاست و دیگری مارمولک پوست منجوقی  که در مکزیک زندگی می کند .

هیولای ژیلا
مارمولک-سمی-هیولای-ژیلا

مارمولک پوست منجوقی
بزرگترین-مارمولک-دنیا-مارمولک-پوست-منجوقی
بدن مار مولک ها شامل سر ، تنه و دم است .بیشتر آنها  چهار دست و پا هستند و برخی گونه ها  به مار ها شباهت دارند و فاقد پا هستند  اما توانایی عجیب قطع دم درهمه مارمولک ها مشترک است و این کار را برای دفاع از خود هنگام روبرو شدن با دشمن انجام می دهند و با فریفتن دشمن موفق به فرار می شوند

 

دانلود کلیپ دم کنده شده ی مارمولک


اکثر مارمولک ها تخم گذارند و فقط تعداد کمی زنده زا هستند.
در همه جهان به غیر از قطب شمال و جنوب یافت می شوند و از حشرات و بند پایان تغذیه می کنند و گونه ای بزرگتر به نام سوسمار  که در مناطق گرمسیری زندگی می کنند از پرندگان و حیوانات کوچک  تغذیه می نمایند .
رنگ مار مولک ها بستگی به محیط  زندگیشان دارد مارمولکهای چمنزار و سبزه زار به رنگ سبز و مارمولک ساکن بیابان قهوه ای و خاکستری است حتی یک نوع آنها که به آفتاب پرست نامیده میشود قادر است رنگ خود را تغییر دهد و به رنگ محیط اطرافش درآید .
اندازه سوسمار ها متفاوت است و از 8 سانتی متر طول شروع می شود و نوعی در آمریکای مرکزی  وجود دارد که دو متر طول دارد و گونه ای دیگر در هند می باشد که به اژدها معروف است و طول آن به سه متر می رسد که در هنگام مواجهه با دشمن با ضربات شلاق مانند دم دشمن خود را از پای در می آورد .
سوسمارها عاشق آفتاب هستند و آنهایی که در مناطق سرد سیر هستند  هنگام سرما به خواب زمستانی فرو می روند و در واقع از سرما فرار می کنند .

آفتاب-پرست
بالاخره مار مولک های خانگی که تقریبا همه ما آنها را می شناسیم هیچ گونه خطری ندارند بلکه مفید هستند و چون از حشرات تغذیه می کنند به تعادل  و کنترل جمعیت آنها کمک می کنند و با از بین بردن آنها در واقع حشرات و آفات کشاورزی زیاد شده و کشاورزان مجبور به استفاده از سموم می شوند که امروزه دانشمندان استفاده از سموم را راه مناسبی نمی دانند  زیرا پس از مدتی آفات در مقابل سموم مصونیت یافته و کشاورزان مجبور به استفاده از سم قوی تر می شوند که به محیط زیست آسیب می رساند .
امروزه دانشمندان روش مبارزه بیولوژیک را پیشنهاد می کنند یعنی با پرورش بند پایان ، مار مولک و پرندگانی مثل جغد به مبارزه با آفات برخاسته اند .
پس با کشتن این موجود مفید به دلیل باور غلط و یا خرافات محیط زیست را به سمت نابودی سوق ندهیم .

مارمولک
مارمولک

 

..