چرا مارمولک دم می اندازد؟

۱۴۰۰/۷/۱

یک مارمولک از انداختن دم خود به عنوان مکانیزمی برای دفاع از به منظور پرت کردن حواس شکارچی استفاده می کند -این حالت به عنوان اتوتومی (به معنای کلمه یونانی "خود" و "قطع") یا خود قطع عضو شناخته می شود.
مارمولک ها با یک خط ضعف در دم خود متولد می شوند که از نظر فنی صفحه شکستگی نامیده می شود. اگر نقطه ای در دم مورد اصابت قرار گرفته یا تحت فشار قرار گیرد ، ماهیچه های سطح شکستگی به جای پیوستن بهم از یکدیگر دور می شوند - این به عنوان اسپاسم عضلانی بازتابنده شناخته می شود. جدا شدن ماهیچه ها باعث می شود دم در امتداد خط ضعیف باشد.
اتوتومی دم مارمولک به گونه ای توسعه یافته است که هنگام شکستن دم هیچ گونه خونریزی وجود ندارد و دم در طول شش ماه تا یک سال رشد می کند. اسکلت دم با میله ای از غضروف جایگزین می شود و ماهیچه های جدیدی در امتداد آن رشد می کند و دم جایگزینی تولید می کند که معمولاً کوتاهتر و در مقایسه با نمونه اصلی رنگ کمتری دارد.
مارمولک ها تنها حیواناتی نیستند که می توانند خود را قطع کنند. بیش از ۲۰۰ گونه از بی مهرگان قادر به استفاده از اتوتومی برای دفاع از خود هستند ، و حتی یک حیوان وحشی است که جز پستانداران است-حداقل دو گونه از موش های خاردار آفریقایی می توانند پس از اسیر شدن توسط شکارچی ، پوست را آزاد کرده و بعداً آن را بازسازی کنند. پوست (فولیکول های مو ، غدد عرق ، خز ، غضروف و همه) با جای زخم های کوچک یا حتی بدون زخم بازسازی می کنند.


lizard-tail-loss
..