مارمولک ها چه می خورند؟

۱۳۹۹/۵/۱۵

مارمولک ها چه می خورند؟
چون گونه های مختلی از مارمولک ها وجود دارد یک رژیم غذایی خاص برای آنها وجود ندارد. مارمولک های کوچک مثل آفتاب پرست ها، جکوها و آنول ها اغلب حشراتی مثل مگس ها و جیرجیرک ها را می خورند اما مارمولک ها در کنار حشرات، موجودات کوچک دیگر مثل عنکبوت ها، حلزون ها و لاروهای پروانه ها را می خورند.
هرچه مارمولک بزرگتر باشد غذایی که شکار می کند هم بزرگتر است. بزرگترین گونه مارمولک ها، اژدهای کومودو در بزاقش یک باکتری مخصوص دارد که شکارش را فلج و در نهایت می کشد. اژدهای کومودو شکارچی وحشی است و دیده شده که گوزن، خوک و حتی انسان شکار می کند. همه مارمولک ها گوشت خوار نیستد. ایگوآنا ها منحصرا گیاه خوار بوده و از درختان بالا می روند و برگها و میوه ها را می خورند. از آنجایی که مارمولک ها در هر قاره ای به جز قطب جنوب زندگی می کنند رژیم غذایی هر گونه مارمولک مخصوص منطقه زندگی اش می باشد.

مارمولک هایی که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند چه می خورند؟

مارمولک-در-حال-خوردن-جیرجیرک
بیشتر مارمولک هایی که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند حشره خوارند پس می توان آنها را با رژیم غذایی ساده ای چون جیرجیرک و مقداری مکمل غذایی نگهداری کرد. دانستن اینکه مارمولک شما از چه گونه ایست به عنوان قدم اول برای داشتن رژیم غذایی مناسب ضروری است. به عنوان مثال اژدهای ریش دار، همه چیز خوار است و یک رژیم غذایی خوب برای این گونه می تواند مخلوطی از مقدار زیادی برگ و جیرجیرک و حتی موش باشد.
مارمولک-در-حال-خوردن-جیرجیرک
جکو ها دوست دارند حشره شکار کنند ولی میوه های شیرین هم دوست دارند. یک غذای خوشمزه که دارندگان مارمولک های جکو کشف کرده اند غذای کودک است که از میوه درست شده باشد. ایگوآناها برای اینکه همه نیازهای غذاییشان برطرف شود باید انواع مختلف سبزیجات و میوه ها را در دسترشان قرار دهید. همین باعث شده تا آنها یکی از سخت ترین گونه ها برای نگهداری باشند.  
مهم است که بدانید مارمولک ها یک شکار خوب را دوست دارند و اغلب غذایی که قبلا مرده است را قبول نمی کنند. می توانید از جیرجیرک ها و کرمهای زنده استفاده کنید.

نوزاد مارمولک چه می خورد؟
اگر به فکر این هستید که یک مارمولک را به عنوان حیوان خانگی نگه داری کنید پس به نکات زیر توجه کنید:
خیلی مهم است که مارمولک ها در معرض اشعه فرابنفش و گرما قرار بگیرند. لازم است که به پوشش کف مکانی که مارمولک را نگه داری می کنید دقت کنید و همچنین یک ظرف آب و چند جیرجیرک زنده هم در اختیار مارمولک قرار دهید.
نوزادان مارمولک از لحظه تولد قادر به خوردن هر چیزی هستند که یک مارمولک بالغ می خورد پس نیاز به خوراک ویژه ندارند. برای تامین اشعه فرابنفش کافی نیز می توانید از لامپ های UV استفاده کنید.
مارمولک-در-حال-خوردن-بید

..