چرا مارمولک جز خزندگان است؟

۱۴۰۰/۷/۲

خزندگان مهره دارانی هستند که با هوا تنفس می کنند و از پوست خاصی تشکیل شده اند که از فلس ، صفحات استخوانی یا ترکیبی از هر دو تشکیل شده است.
آنها شامل تمساح ، مار ، مارمولک ، لاک پشت و شکارچی هستند. همه مرتباً لایه بیرونی پوست خود را می ریزند. متابولیسم آنها به دمای محیط بستگی دارد.
برخلاف پرندگان و پستانداران ، خزندگان دمای داخلی بدن خود را ثابت نگه نمی دارند. بدون خز یا پرهای عایق ، آنها نمی توانند در یک روز سرد ، گرم بمانند و بدون غدد عرق یا توانایی نفس کشیدن ، نمی توانند در یک روز گرم ، خنک بشوند.
در عوض ، آنها در صورت نیاز به خورشید یا سایه به آن جا می روند. در فصل های سرد سال ، آنها غیرفعال می شوند. خزندگان به دلیل متابولیسم کند و رفتار گرما طلب ، خونسرد هستند.
تولید مثل خزندگان نیز به دما بستگی دارد. فقط بوآها و مارهای پیتون زنده به دنیا می آورند. گونه های دیگر تخم های خود را در لانه ای ساده می گذارند و می روند.
بچه ها چند روز تا چند ماه بعد از تخم بیرون می آید. دمای خاک در این مدت بسیار مهم است: این امر تعیین می کند که چند تخم نر یا ماده باشند. خزندگان جوان می توانند در عرض چند ساعت پس از تولد سر بخورند ، راه بروند و شنا کنند.
خزندگان اولین بار در پرونده فسیلی 315 میلیون سال پیش ظاهر شدند و در دوران مزوزوئیک که 270 میلیون سال تا انقراض دایناسورها ادامه داشت ، حیوانات اصلی بودند.
با توجه به این که مارمولک ها دارای ویژگی های بالا هستند پس جز خزندگان دسته بندی می شوند.


lizard-on-a-rock


..